Om meg

Navnet mitt er Anne Marit Hagen. Jeg er vokst opp som odelsjente på gård med kjøttfe og sau. Jeg fikk mine første dyr som fem åring; kopplammene Sara og Sigrid som var av rasen Gammel Norsk sau. Jeg har alltid hatt stor interesse for dyr og atferd og har siden den gang hatt både egen sauebesetning, katter, hester og selvfølgelig hunder.

Jeg har jobbet aktivt med hund siden 2004 og har siden da undervist over 150 ulike hunderaser. «Hjertebarna» mine har vært å holde valpekurs og kurs i hverdagslydighet. Dette fordi jeg håper at jeg kan hjelpe hundeeiere og hunder til å få en triveligere og mer velfungerende hverdag til glede for begge parter. Livet består jo av så mange hverdager, derfor synes jeg det er viktig at folk kan få hjelp til forebygge hundeproblem og hjelpe de som føler at de har kommet litt skjevt ut og sliter litt med hundeholdet.

I tillegg til utallige valp- og hverdagslydighetskurs, avholder jeg også sporkurs, spesialsøk/kantarellkurs og har hatt ansvar for deler av Trondheim Hundeskoles instruktørkurs mens jeg jobbet der.

Jeg er svært fasinert og imponert over hundenes fantastiske luktesans og har trent opp hund og deltatt i forskningsprosjekt på kreft sammen med Trondheim Hundeskole og St. Olavs Hospital.

I 2018 -2022 er jeg hundetrener og instruktør i prosjektet «Bakteriehund – en hund etter bakterier» som er finansiert av Helse Nord/UNN.

Det er kjempeartig å kunne lære andre hundeeiere å bruke hundens luktesans, så noe av det morsomste jeg gjør er å holde kurs i ulike typer nesearbeid, enten det er sporarbeid av ulike slag, kantarellsøk eller min favoritt NOSEWORK!

Fra 2014 begynte jeg, som en av de første i Norge, å holde kurs i den nye hundesporten/treningsformen Nosework og fra høsten 2015 har jeg også avholdt instruktørkurs i Nosework.5D3_4258

Jeg synes også det er kjempe spennende og få jobbe med folk og hund der hvor det kanskje kreves litt ekstra for å få hverdagen til å fungere. Det betyr at jeg siden 2006 har avholdt atferdskonsultasjoner både hjemme hos folk, ved hundeskole og ved veterinærklinikk. Jeg har også vært innleid av Barne- og familietjenesten Lerkendal/Trondheim kommune i forbindelse med utforming av treningsopplegg barn/hund.

Har jobbet i nær tilknytning til «Hundelinja» ved Skjetlein videregående skole.

Det har selvsagt også blitt utallige kortere og lengre kurs og utdannelser med hund. Blant annet instruktørkurs ved Trondheim Hundeskole, Klikkertrener kurs(Canis) og 1-årig spesialsøksutdannelse (Hundcampus/Trondheim Hundeskole). Instruktørkurs i Nosework i Sverige, samt hos grunnlegger av sporten, Ron Gaunt, fra USA. i de siste par årene årene har jeg bestått online søkshundutdanning ved Fjellanger hundeskole, gjennomført det omfattende kurset «Advanced Animal Training» hos Karolina Westlund Friman, blitt godkjent ProDog Trainer hos AbsoluteDogs i England og jeg er FearFree sertifisert hundetrener. I tillegg har det blitt mange mindre kurs i alt fra husbandry, startbuttons, Nosework, spesialsøk og konkurranselydighet ++.

Jeg legger vekt på å holde meg oppdatert både praktisk og teoretisk og går nye kurs hvert år. Det er så mye spennende å lære fra mange flinke folk rundt om i verden!

Jeg er utdannet sosionom og har en can.mag. grad i sosialt arbeid (HiST). I tillegg har jeg studert: Pedagogikk (NTNU), Sosiologi (NTNU), Innføring i hundefag(HiNT), Veiledningspedagogikk(HiNT), Etologi (HiNT), Etologi og antrozoologi(UMB), Læringsteori(UMB), Nevropsykologi og psykofarmakologi (NVH), Dyrevelferd og lovgivning (UMB) og Atferdsproblemer hos hund og katt- kliniske kasus(UMB).

Jeg har vært hovedmedlem og er fortsatt medlem av NAS (Norsk atferdsgruppe for selskapsdyr). Har også sittet i styret for NAS fra 2008-2011.

Medlem i Norsk kennel klubb (NKK), Nidaros Brukshundklubb, Orkdal hundeklubb og i Nosework Norge og er tidligere leder og kasserer i Nosework Norge og var med å stifte denne organisasjonen i 2014.

Mitt mål er å hjelpe deg som hundeeier med både små og store utfordringer basert på teoretisk og praktisk kunnskap innen etologi (læren om dyrs atferd), læringsteori og pedagogikk. Kunnskap, trivsel og godt læringsmiljø skal stå i sentrum – velkommen!

5D3_0325